Reynaertambassadeurs
Op zondag 24 november 2024 stelde het Reynaertgenootschap de Reynaertambassadeurs voor 2024 aan.
Een Reynaertambassadeur wordt door het bestuur van het Reynaertgenootschap aangesteld op basis van kwaliteit, passie en bijzondere Reynaertverdiensten. Reynaertambassadeurs worden onderscheiden om een unieke prestatie of langdurige inzet. De onderscheiding wordt gegeven om voorbije vossenverdiensten, maar ook in de hoop dat de ambassadeurs zich blijvend zullen inzetten om het verhaal te blijven vertellen, verbeelden of bestuderen.
De eer valt dit jaar te beurt aan theatermaker Joost Van den Branden en beeldend kunstenaar Karen Oger. Beiden zijn al heel lang met de vossenmaterie bezig, maar schitterden tijdens het Sint-Niklase voorzitterschap van het Intergemeentelijk Project Land van Reynaert in 2023. Hij als auteur van de openluchtmusical R, zij als curator van de tentoonstelling Burcht Malpertuus.
Karen Oger
Karen Oger werd geboren in Tienen en leeft en werkt afwisselend in Boechout en Oostduinkerke. Ze studeerde eerst Toegepaste Grafiek aan LUCA School of Arts in Antwerpen en koos later voor Fotografie (eveneens in Antwerpen). Ze werkte als persfotograaf van 1993 tot 2006 en koos dan voor de kunsten. Karen Oger heeft een heel bijzondere band met het Reynaertverhaal: haar grootvader Marcel Oger, alias Mark Liebrecht, regisseerde het eerste Reynaertmassaspel in Sint-Niklaas in mei 1973. In datzelfde jaar regisseerde hij voor de BRT de poppenfilm Reinaard de Vos. Karens kindertijd werd bevolkt door de maskers en poppen in het oeuvre van haar grootvader. In 2023 cureerde ze de tentoonstelling ‘Burcht Malpertuus’. Opvallend daarin waren haar eigen witgeschilderde Reynaertfiguren op krantenpagina’s. Een tocht en een verkenning die nooit afgelopen zijn
.Joost Van den Branden
Joost Van den Branden werd op 24 november 2024 precies 50 jaar. Na een opleiding Hedendaagse Geschiedenis (UGent) stapte hij al snel in het professionele figurentheater. Met zijn eigen gezelschap Theater Tieret (www.tieret.be), waarin hij naast artistieke leiding ook auteur en poppenspeler is, toert hij ruim twintig jaar langs Vlaamse en internationale theaters en festivals. Van zowat alle Vlaamse cultuurcentra tot Tomorrowland, van Theater aan Zee en Theater op de Markt tot Puppet International (NL), Penguin Days (D) of Uitmarkt Amsterdam (NL). Voor Tieret creëerde hij tientallen succesvolle producties (waaronder een over Reynaert), waarvan jaarlijks ruim 200 voorstellingen en festivals op de kalender staan. Met Tieret won hij tweemaal het Vlaams Landjuweel, de Wase Persprijs, de Cultuurprijs Sint-Niklaas en de Eerste Prijs Penguindays Moers (D). Hij wordt gelauwerd als auteur van de openluchtmusical R in 2023, maar ook om zijn eerdere Reynaertvoorstellingen. En momenteel is Joost bezig aan een nieuwe Reynaertopdracht …
Ambassadeurs 2023
Op pinkstermaandag 29 mei 2023 stelde het Reynaertgenootschap onder grote belangstelling 2 Reynaertambassadeurs aan. Professor Frits van Oostrom en rasverteller Veerle Ernalsteen zijn de eerste personen in wat hopelijk een lange nieuwe traditie wordt.
Een Reynaertambassadeur wordt door het bestuur van het Reynaertgenootschap aangesteld op basis van kwaliteit, passie en bijzondere Reynaertverdiensten. Reynaertambassadeurs worden onderscheiden om een unieke prestatie of langdurige inzet. De onderscheiding wordt gegeven om voorbije vossenverdiensten, maar ook in de hoop dat de ambassadeurs zich blijvend zullen inzetten om het verhaal te blijven vertellen, verbeelden of bestuderen.
De eer valt dit jaar te beurt aan vertelster Veerle Ernalsteen en schrijver en onderzoeker em. prof. dr. Frits van Oostrom (UUtrecht), auteur van De Reynaert: leven met een middeleeuws meesterwerk.
Veerle Ernalsteen schiep in de loop van 2022 Van de Vos Reinaerde en zijn streken samen met muzikant Pieter De Zutter. In haar voorstelling vertelt zij over de schepping van de wolf en de vos, de aanklacht tegen Reynaert en zijn oproeping naar het hof. Maar ook in andere continenten zocht en vond ze de vos en zijn streken: ook Brer Rabbit en Brer Fox verschijnen ten tonele, naast vossenperikelen uit de Andes, verhalen die vorige eeuw werden verzameld door tekenaar Edgar Ernalsteen. Ze plaatst onze middeleeuwse vos tussen zijn universele spitsbroeders in een sprankelende vertelling die zowel volwassenen en jongeren bekoort.
Veerle Ernalsteen brengt al ruim twintig jaar sprookjes en volksverhalen uit verschillende windstreken: Afrikaanse verhalen, 1001-nacht, Grimm, Decamerone, Vlaamse verhalen, de Reynaert … Voor een publiek van nu, fris en met een lichte draai eraan. Soms een tikje duister, hoewel … er loert ook romantiek en sensualiteit om de hoek in haar vaak pittiger man-vrouwverhalen (alleen voor lichtroze oortjes van grote mensen). Steeds met humor en deugnieterij verteld, met emotie en plezier en in interactie met het publiek. Ze heeft een ruim repertoire en draait haar hand niet om voor een extra verhaal er bovenop.
Veerle volgde een opleiding Drama aan de Academie voor Woord en Muziek in Gent. Ze is nu fulltime verteller in bibliotheken, op evenementen en Internationale Vertelfestivals. Ze is initiatiefnemer van de Gentse Midzomervertellingen.
Frits van Oostrom is gespecialiseerd in de Nederlandse letterkunde van de middeleeuwen. Voor zijn wetenschappelijk werk kreeg hij in 1995 de Spinozaprijs. Zijn boek Maerlants wereld werd in 1996 bekroond met de AKO Literatuurprijs. In Vlaanderen werd hij onderscheiden met de Keizer Karelprijs en de Gouden Penning van de Belgische Academie van Wetenschappen. Hij is de auteur van een indrukwekkend oeuvre standaardwerken in een ‘keizerlijk Nederlands’, waaronder Het woord van eer (1987), Stemmen op schrift (2006), Wereld in woorden (2013) en Nobel streven (2017). Zijn recente topper, zijn meest persoonlijke boek en de kroon op zijn werk, De Reynaert: Leven met een middeleeuws meesterwerk gaat over Van den vos Reynaerde, een verhaal dat volgens Van Oostrom nog verbazingwekkend hedendaags is. Het boek verscheen op 12 mei, de dag van zijn afscheid als universiteitshoogleraar. Het boek is voor een geïnteresseerde lezer ook zonder veel voorkennis goed te lezen. Schrijven voor een breed publiek doet hij al zijn hele carrière. “Publieksvriendelijk schrijven is een tweede natuur geworden. Het op een laagdrempelige manier naar buiten brengen van onderzoek is voor mij ook een overdracht van mijn eigen ontdekkingen. Zelf ben ik soms erg verrast door dingen. Ik vind zulke vondsten prachtig en wil daar niet alleen in mijn studeerkamer van genieten. Ik wil dat uitdragen.”