You are here

e-brief nr. 1

Wij sturen u graag e-brief 2019-01 van het Reynaertgenootschap. De Herman Heyselezing van 16 februari a.s. en enkele boeiende kunstprojecten die in 2018 werden gerealiseerd staan in dit eerste e-zine van het nieuwe jaar centraal. Diverse van deze werken worden later in Tiecelijn belicht. In een volgend nummer kijken wij uit naar het nieuwe toeristische seizoen met een nieuwe Reynaertautoroute, een nieuwe uitgave van het Reynaertlangeafstandswandelpad van de vzw Grote Routepaden en prachtig gerestaureerde Reynaertbanken in onder andere Belsele en De Klinge. Wij wensen u veel lees- en klikplezier.
 
1. LEZING OVER DE INVLOED VAN HET WAASLAND EN BEVEREN OP DE LANDSCHAPSONTWIKKELING VAN ZEEUWS-VLAANDEREN, 15-18de EEUW
Op zaterdag 16 februari 2019 om 20 uur vindt in het oud-stationsgebouw (Spoorwegwegel 1) in Stekene de 27ste Herman Heyselezing plaats. De lezing wordt georganiseerd door de heemkundige kring d’Euzie vzw en het Reynaertgenootschap ter ere van en in nagedachtenis aan Herman Heyse (1937-1992), medestichter en redacteur van Tiecelijn en stichtend voorzitter van d’Euzie. De lezing is gratis. Nadien wordt de aanwezigen een receptie aangeboden.

Gastspreker is historicus en geograaf dr. Adrie M.J. de Kraker. Hij publiceerde over de landschapsontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen vele boeken en artikelen, zoals Over den Vier Ambachten (1993), Landschap uit balans (1997), Westerschelde, water zonder weerga (2002), Veen-Vis-Zout (2007). Hij is verder gespecialiseerd in de geschiedenis van de waterstaat, de cultuurlandschappen van Nederland en de klimaatgeschiedenis. De Kraker was van 2003 tot 2015 werkzaam aan de VU (Amsterdam), waar hij over de geschiedenis van de Nederlandse cultuurlandschappen doceerde.
 
2. INDRUKWEKKEND GRIMBEERTMONUMENT VAN ELINE JANSSENS
In opdracht van Rijkswaterstaat Nederland realiseerde de Nederlandse kunstenares Eline Janssens een kunstwerk onder de A27 nabij Utrecht met daarin een hoofdrol voor Reynaert en zijn neef Grimbeert de das. Op de pilaren in de onderdoorgang in Maartensdijk verschenen afbeeldingen die geïnspireerd zijn op dassen. Vanuit de dassenburcht verkennen ze de omgeving via speciaal daarvoor aangelegde dassentunnels en maisvelden. In samenwerking met de leerlingen van het nabijgelegen Aerescollege zijn de definitieve ontwerpen gemaakt. Zie http://www.eline-janssens.nl/category/reinaart-de-vos/
 
3. VOSSENPERFORMANCE VAN KUNSTENAAR BART VAN DIJCK IN EKEREN
In de zomer van 2018 ondernam kunstenaar Bart van Dijck een merkwaardige tocht. We laten hem enkele maanden na zijn tocht aan het woord:

‘In een poging om mij tijdelijk te identificeren met de figuur van de vos  wandelde ik, na zonsondergang, van bij mij thuis (Berchem) naar 252 cc (expositieruimte van het cultuurcentrum Ekeren) met een vossenmasker en een vossenvacht. Ik wandelde zoals ik dacht dat een vos zou wandelen, langs donkere kleine straten, zoveel mogelijk mensen en drukte vermijdend. Aangekomen in Ekeren wandelde ik vier keer rond het gebouw 252 cc om dan weer naar huis te wandelen. Een wildcamera registreerde mijn bewegingen. Deze actie gebeurde in het kader van de tentoonstelling The Homecoming, gecureerd door Jan van Woensel.

De vier foto’s van de wildcamera werden gedrukt op A7 kaartjes, die de bezoekers konden meenemen. Verder stond er op de tentoonstelling een kapstok met mijn vossenkostuum.  Tijdens de finissage deed ik een actie geïnspireerd op de figuur van Reynaert de vos. In de buurt van de kapstok, gekleed in een zwart maatpak, fluisterde ik de bezoekers slogans in de oren zoals: ‘Wees gerust, er is bewaking op de kust’, ‘Heel tof, maar niet in mijnen hof’, ‘Hoe witter de mens, hoe voller zijn pens.’’ Zie http://bartvandijck.tumblr.com/post/175808795419/walking-with-the-fox-2018 en https://www.252cc.be/homecoming-hofleverancier.
 
4. VOSSENKUNST VAN KAREN OGER
Kunstenares Karen Oger is de kleindochter van Mark Liebrecht, de regisseur van het eerste Reynaertspel op de Grote Markt van Sint-Niklaas in 1973. Het verhaal heeft in haar kindertijd een belangrijke rol gespeeld en is nog steeds heel aanwezig in haar artistieke projecten. Momenteel werkt ze aan een complexe installatie: rond een berg blauw afval hangen kranten waarvan de foto’s overschilderd zijn met de dieren uit het Reynaertverhaal. De geschiedenis van de mens is als een lang verhaal met zich steeds herhalende gebeurtenissen die in wezen niet verschillen van de gebeurtenissen verteld in het middeleeuwse epos. Door de gezichten op de foto’s te overschilderen met de dieren uit het verhaal probeert de kunstenares de toeschouwers te confronteren met hun kleinmenselijke karaktertrekken. Op de beschilderde foto’s is de grootvader soms de vos en heeft de vader de rol gekregen van de haas, voor haar een strenge en belerende figuur die ons op onze verantwoordelijkheid wijst. 

De berg blauw afval is een metafoor voor de puinhoop die de mens, door afgunst, agressie, egoïsme, ijdelheid en hebzucht van de wereld maakt. Deze karaktertrekken zijn eigen aan de mens en komen uitvoerig aan bod in het Reynaertverhaal. Ze zullen in de toekomst niet veranderen, waardoor de berg zal blijven groeien net zoals de hoeveelheid bewerkte kranten. Hierdoor is tijd een belangrijk aspect in het werk. Er is ruimte naar de toekomst maar ook naar het verleden. Het plastic herinnert ons ook aan onze kindertijd toen onze interesse voor een groot deel uitging naar kleur en textuur. 

Het werk werd voor het eerst tijdens de tweede editie van de Boechoutse Kunstvijver tentoongesteld in een klein kamertje. Ondertussen groeit de berg en vermeerdert de hoeveelheid kranten. Oger heeft de ambitie het project eerst in de Vlaamse kustgemeenten tentoon te stellen omdat die het eerst geconfronteerd worden met de problematiek van het plastic afval. Gedurende de periode van de tentoonstelling hoopt de kunstenares mensen te engageren die plastic willen helpen rapen en ondertussen vertelt ze hen over het Reynaertverhaal en over het kunstwerk. In de paasvakantie staat het project in het provinciaal bezoekerscentrum Duinpanne in De Panne Oostduinkerke. Concrete info volgt in een volgend e-zine. Nadien wil zij met het project het binnenland intrekken en kijkt ze in de richting van het Land van Reynaert.
Zie ook: http://www.karenoger.be/portfolio/fotografie
 
5. INTERACTIEVE REYNAERTKUNSTROUTE IN DAKNAM
In het Daknamse Catharinastraatje in 2018 voor jong en oud een ‘interactieve’ kunstroute gerealiseerd. De dieren uit het Reynaertverhaal spreken immers ook kinderen aan. Aan de hand van tien Reynaertfiguren kunnen kinderen speels met het lokale (literaire) erfgoed kennismaken. Het project kwam tot stand op initiatief van het lokale verenigingsleven (met ACV-Beweging.net, de Reynaertkring, de Oud Soldatenbond, het Sportcomité, de Parochiefeesten en de Kerkfabriek) én met de financiële steun van de Koning Boudewijnstichting (binnen het project ‘Buurten op den Buiten’) en het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen). De figuren werden ontworpen door de lokale illustratrice en kunstenares Riet Fransen (www.atelierriet.be) en uitgevoerd in cortenstaal door Johan de Wilde, leerkracht aan het Lokerse VTI Sint-Laurentius. De route begint aan de ‘Troon van koning Nobel’, een kunstwerk van de Daknamnaar Kurt Gentier. Zie https://nobelpad.be/.
 
6. MASSASPEL MADOCKE IN DAKNAM
Deze zomer jubileert de Reynaertkring van Daknam. Om haar vijftigjarig jubileum te vieren zet de vereniging deze zomer het openluchtspektakel ‘Madocke’ op poten aan de oevers van de Durme. Schrijver Frank Pollet schreef het scenario met een knipoog naar het Reynaertverhaal. We zullen kennismaken met het fictieve leven van Willem die Madocke maecte. “Hij brengt een bezoek aan het middeleeuwse Daknam en ontmoet er tal van sprekende dieren”, verduidelijken productieleider Tineke De Bock en Tom Michils, voorzitter van de Reynaertkring. De regie van het toneelstuk is in handen van Stijn de Wolf. “Naast de hoofdcast die bestaat uit 12 mensen zijn we ook op zoek naar een pak figuranten die willen meewerken aan Madocke”, verduidelijkt De Bock.

Madocke wordt gespeeld op vrijdag 30 en zaterdag 31 augustus en op donderdag 5, vrijdag 6 en zaterdag 7 september telkens om 21 uur. Meer info op www.madocke.be. Bron https://www.hln.be/regio/lokeren/reynaertkring-viert-50-jarig-bestaan-met-massaspektakel-madocke~a4221dea/
 
7. ENKELE REYNAERTLINKS 
De Reynaertmusical van Starlight Musical Productions in Middelkerke:
http://starlight-musical.be/ticketsreinaert.html of https://www.facebook.com/StarMusProd/.
 
De filmpjes van het VOSSEN-project van de Phoebus Foundation:
https://www.youtube.com/channel/UCL125uC02cTcIPAUA7DHdOA of https://www.youtube.com/watch?v=jl0IqtiTsE4
 
8. UITSMIJTER
Net binnen: nog een recensie van het populairste Reynaertboek van het moment:
http://mappalibri.be/?navigatieid=62&via_navigatieid=23&recensieid=7892
 
9. TOT SLOT
Onze site: www.reynaertgenootschap.be
Bent u actief op Facebook? Word dan fan van het Reynaertgenootschap: http://www.facebook.com/pages/Reynaertgenootschap-vzw/368312377681
Tiecelijn is digitaal te vinden op:
http://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=_tie002 en op www.reynaertgenootschap.be