You are here

e-brief 2013 - nr. 5

De vos, de raaf en de middeleeuwse auteur zijn weer helemaal terug. De raaf in de gedaante van de nieuwe Tiecelijn. De vos in de nieuwe (mega-)theaterproductie van FC Bergman en het Toneelhuis, die donderdag aanstaande in première gaat. De middeleeuwse auteur in de publicatie van de dissertatie van Mike Kestemont.

1. TIECELIJN 26

Tiecelijn 26. Jaarboek 6 van het Reynaertgenootschap zit – als alles goed verlopen is – in ruim 350 brievenbussen in Vlaanderen en Nederland, maar ook in Duitsland, in Glasgow, Lausanne en zelfs in Kyoto. Wij hopen dat u tevreden bent. Uw reacties waren in elk geval hartverwarmend en een signaal om Tiecelijn te blijven verspreiden. 168 steunende leden ontvingen ook de dvd over de Vier Sint-Niklase vossenspelen. De perstekst vindt u apart bij deze nieuwsbrief. U vindt het volledige jaarboek ondertussen ook digitaal op http://www.reynaertgenootschap.be/files/Tiecelijn%202013LR.pdf.

2. VAN DEN VOS

Deze week, op donderdag 5 december, gaat in Antwerpen Van den vos in première. Na radicale bewerkingen van o.a. La Divina Commedia en Het Oude Testament vergrijpt FC Bergman zich deze keer aan een andere klassieker, Van den vos Reynaerde. Liesa van der Aa en het Berlijnse genrecrossing Solistenensemble Kaleidoskop componeren de muziek voor deze muziektheatervoorstelling. Josse de Pauw zorgt voor woorden. De cast is indrukwekkend: Stef Aerts, Joé Agemans, Viviane De Muynck, Gregory Frateur, Bart Hollanders, Dirk Roofthooft, Thomas Verstraeten, Marie Vinck en vele anderen. De productie is in handen van het Toneelhuis, Muziektheater Transparant en Solistenensemble Kaleidoskop en in samenwerking met de Stadsschouwburg Amsterdam, Kaaitheater, Le Phénix – Scène nationale de Valenciennes, de Wiener Festwochen, de Operadagen Rotterdam, de Stichting Theaterfestival Boulevard en de Berliner Festspiele/Foreign Affairs. Dit project wordt gefinancierd met de steun van het cultuurprogramma van de Europese Unie. Een van de leden van het Reynaertgenootschap was zeer zijdelings bij dit project betrokken, dat ook nog (onrechtstreeks) zal resulteren in een vijftal opvoeringen van Reynaertvoorstellingen van Vlaamse amateurtheatergezelschappen. Wij houden u op de hoogte.

Info en speeldata via: http://www.toneelhuis.be/#!/nl/readmodus/production/?id=6392

Meer info over de voorstelling en een foto- en cadeauboek op dezelfde site:
http://www.toneelhuis.be/#!/nl/readmodus/post/?id=5449
http://www.toneelhuis.be/#!/nl/readmodus/post/?id=7038
http://www.toneelhuis.be/#!/nl/readmodus/production/?id=7041.

3. REYNAERTGENOOTSCHAP GENOMINEERD

Het Reynaertgenootschap is genomineerd voor de Cultuurprijzen 2013 van de stad Sint-Niklaas. Het voorbije jaar was een feestjaar naar aanleiding van de viering van een kwarteeuw bezig zijn met ‘den vos’. Zie http://www.sint-niklaas.be/nieuws/genomineerden-cultuurprijs-2013-zijn-bekend.

4. BOEKENSTEUN / CROWDFUNDING

De jonge kunstenares Lies van Gasse, die al jaren de cover van Tiecelijn vorm geeft en ook verantwoordelijk is voor de lay-out, heeft een crowdfundingproject voorgesteld aan het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) rond Boekensteun, een gedeeld initiatief van de Erfgoedbibliotheek Vlaanderen en het VFL. Electric Sheep is een multimediaal project van de dichters Lies van Gasse en Michaël Brijs en muzikant Han Swolfs. Het strategisch plan voor de dvd en een ‘booklet’ is te bekijken op www.boekensteun.be/electricsheep. Wie donateur wordt ontvangt een mooie tegenprestatie. Zie http://www.boekensteun.be/electricsheep.

5. REYNAERTGENOOTSCHAP ONTWIKKELT NIEUWE HUISSTIJL

Een huisstijl is de veruitwendiging van de missie, de visie en de waarden waarvoor een organisatie staat. Het logo vormt de bekroning van dat proces en is het gezicht van de vereniging. Het Reynaertgenootschap heeft in 25 jaar de namen Tiecelijn, Tiecelijn-Reynaert en Reynaertgenootschap gebruikt en logo’s van Ivo Dewulf en Gerard Gaudaen. Ivo Dewulf en Wim de Cock zorgden voor de covers van het driemaandelijks tijdschrift en Lies van Gasse voor de covers van de jaarboeken 1 tot 6 (Tiecelijn 21-26). Van Gasse creëert momenteel in overleg met de raad van bestuur van het genootschap en met de steun van de Erfgoedcel Waasland een gloednieuw logo dat rond de jaarwisseling klaar zal zijn.

6. ULIEDEN SPIEGEL VERDWIJNT

Deze week ontvingen de abonnees van Ulieden spiegel jaargang 22 van het Jaarboek van Uilenspiegels Kring met de mededeling: ‘Maar er breken andere tijden aan. Ons ledenaantal krimpt zienderogen, echte verjonging dient zich nog niet aan en op subsidies alleen kunnen we niet overleven. Vandaar dat de vzw ophoudt te bestaan en ook het jaarboek.’ Er wordt uitgekeken op welke manier er verder kan worden samengewerkt rond het Uilenspiegelmuseum in Damme. Het jaarboek begint met een artikel van F.A. ten Broeke over Tijl Uilenspiegel in de Nederlandse satirische pers (1870-1916). (Op hetzelfde moment was de vos – of beter Tibaert de kater – het boegbeeld van een satirisch tijdschrift in Vlaanderen.) Info over Ulieden Spiegel bij guy.segers@skynet.be en jan.hutsebaut@damme.be.

7. HET GEWICHT VAN DE AUTEUR

Op vrijdag 29 november stelde dr. Mike Kestemont zijn boek Het gewicht van de auteur. Stylometrische auteursherkenning in Middelnederlandse literatuur voor in de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde te Gent. Het werk biedt de eerste toegankelijke inleiding tot computationele auteursherkenning in ons taalgebied en gaat in op de mogelijkheden én moeilijkheden die zich voordoen bij toepassing op historische teksten. Tijdens de voorstelling presenteerde Herman Brinkman een toepassing van diverse onderzoeksresultaten op het Gruuthusehandschrift. Kestemont illustreerde de dichte verwantschap tussen de Roman van Moriaen en Karel ende Elegast. We hopen dat Mike Kestemont zijn onderzoeksmethode op Van den vos Reynaerde loslaat en ons meer inzichten geeft in vragen rond het mogelijke dubbele auteurschap van Reynaert I en het auteurschap van Reynaert I en Reynaert II. We zijn benieuwd of hij het werk ook kan linken aan andere middeleeuwse auteurs of genres. Zie http://media.leidenuniv.nl/legacy/mike-kestemont-crossover.pdf (lees vooral de stellingen die de korte presentatie van het onderzoek afsluiten).

8. UITSMIJTER: GOUDEN PIPET VOOR ONDERZOEKER BOUDELOSITE

De Eos Gouden Pipet voor de meest beloftevolle Vlaamse jonge onderzoeker van het afgelopen jaar werd vorige week in de marge van de Dag van de wetenschap uitgereikt aan Philippe De Smedt (Sint-Niklaas, 1984; de kleinzoon van Reynaertbeeldhouwer Albert de Smedt). De jonge vorser slaagde erin om gegevens van een bodemscanner om te zetten in 3D-kaarten. Zijn actieterrein was de middeleeuwse abdij van Boudelo, waar M. Nonneman, L. Peeters, H. Heyse, R. van Daele en R. Malfliet ook de auteur van ‘Van den vos Reynaerde’ situeren. Verdere info op: http://www.eoswetenschap.eu/artikel/archeoloog-philippe-de-smedt-wint-eos-gouden-pipet

http://www.youtube.com/watch?v=_2jfQ4djJ2c#t=114 en http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.30860?video=1.1786581

9. TOT SLOT

Bent u actief op Facebook? Word dan fan van het Reynaertgenootschap:
http://www.facebook.com/pages/Reynaertgenootschap-vzw/368312377681

Uitschrijven kan via een mailtje info@reynaertgenootschap.be.
Suggesties eveneens via dit adres.

Verwante sites:
http://www.toerismewaasland.be/wl/default.aspx?id=5092
http://erfgoedcelwaasland.be

 

Tiecelijn is integraal digitaal te vinden op:
http://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=_tie002

Categorie: